BAB 1 SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN
BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN
Istilah sosiologi telah diperkenalkan
oleh Auguste Comte (1798 – 1857) dalam bukunya Positive Philosophy
(1842). Istilah ini berasal daripada perkataan Latin dimana “sosio”
bermaksud “berkongsi”.Istilah ini juga merupakan gabungan perkataan Yunani dan
Rom yang bermaksud “pengetahuan mengenai masyarakat”.
Terdapat banyak tokoh yang memberikan
pengertian 'Sosiologi' ini. Sebagai contoh, Vander Zander (1996) menyatakan
bahawa sosiologi merupakan kajian saintifik mengenai interaksi sosial dan organisasi.
Selain itu, Menurut Jary & Jary (1995), sosiologi ialah satu
kajian saintifik mengenai masyarakat dari pelbagai perspektif seperti fungsi masyarakat,bentuk organisasi, dll.
Manakala Max Waber pula berpendapat bahawa sisiologi adalah ilmu yang
mempelajari tentang tindakan sosial atau perilaku-perilaku manusia.
Kesimpulannya, menurut Amir Hasan (2002), sosiologi ialah kajian yang sistematik
dan saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial mereka
dalam masyarakat daripada pelbagai sudut. Tujuan utama sosiologi
ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenal pasti
tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat yang
membentuk kehidupan sosial mereka.
Antara tokoh-tokoh sosiologi ialah:
·
o
Ibnu Khaldun (1332-1406) : Sosiologi
merupakan bidang sains yang berdiri sendiri dan memilikinya objeknya iaitu
peradaban sosial dan peradaban manusia.
o
Auguste Comte (1798-1857) : Ilmu sains paling
signifikan dan kompleks berbanding ilmu sains yang lain.
o
Karl Marx (1818-1883) : Perubahan
sosial bukanlah dipengaruhi oleh nilai atau idea tetapi dipengaruhi oleh
ekonomi.
o
Emile Durkheim (1858-1917) : Sosiologi
hanya boleh dianggap sebagai sains sekiranya pengkaji memfokuskan kajian kepada
fakta sosial yang perlu dikaji seperti mana mengkaji benda.
o
Max Waber (1864-1920) : Idea dan nilai
(selain faktor ekonomi) memberi kesan kepada perubahan sosial.
o
George Herbert (1863- 1931) :
Interaksi antara individu adalah sangat penting.
o
Terdapat tiga teori utama dalam sosiologi dan pembelajaran ini iaitu
o
Teori Fungsionalisme
o
Teori Interaksionalisme
o
Teori Konflik
Teori Fungsionalisme
o
Teori Fungsionalisme ini dipelopori oleh Aguste Comte (1798-1857).
o
Dalam teori Fungsionalisme ini mengkaji perlakuan sosial atau institusi
dalam kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada pengekalan masyarakat.
o
Seterusnya, Aguste Comte menyatakan bahawa masyarakat dianggap seperti
tubuh yang mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri iaitu mempunyai tujuan
dan keperluan tertentu.
o
Tujuan teori Fungsionalisme adalah untuk memenuhi kepelbagaian dalam
keperluan masyarakat.
Teori Interaksionalisme
o
Teori Interaksionalisme dipelopori
oleh George Herbert Mead (1863-1931).
o
Teori Interaksionalisme ini mengkaji
bagaimana seseorang menginterprestasikan dan bertindak menurut kemahuan
masing-masing dalam masyarakat.
o
Teori ini juga mengkaji makna
simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif dan melihat bagaimana makna
yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia.
o
Antara kepentingan memahami simbolik
mengikut konteks penggunaanya ialah makna yang simbolik berguna semasa
interaksi di mana makna-makna berkenaan menyebabkan hubungan di antara
masyarakat bertambah mesra dan makna adalah sesuatu yang dirundingkan oleh
manusia dapat membentuk hubungan melalui simbol dan proses menginterprestasikan
simbol sangat kompleks.
o
Interaksi sosial amat penting dalam
menghubungkan manusia dengan dunia luar.
o
Selain itu, manusia berkeupayaan
membuat modifikasi dan alterasi antaranya kerana kebolehan mereka berinteraksi
dengan diri sendiri. Akhir sekali, jalinan interaksi dan aksi akan membentuk
kumpulan masyarakat.
Teori Konflik
o
Teori Konflik ini dipelopori oleh Karl Marx (1818-1883).
o
Teori Konflik ini menganalisis konflik-konflik dalam masyarakat.
o
Teori ini juga mengkaji tentang konflik-konflik yang berlaku dalam
struktur masyarakat dan mengkritik kapitalisme.
o
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2016), kapitalisme ialah system
ekonomi dan politik yang pemilikan harta benda, industri dan perniagaannya
lebih banyak tertumpu pada sektor swasta daripada kerajaan dan syarikat-syarikat
digalakkan bersaing antara satu sama lain untuk membuat keuntungan.
Secara rumusnya, sosiologi sangat
berkait rapat dengan struktur masyarakat. Oleh itu, para pendidik mesti
mengetahui tentang sosiologi kerana para pendidik ini semestinya berkhidmat
dalam bidang pendidikan yang dikelilingi oleh masyarakat. Dengan adanya
sosiologi pembelajaran, segala pembelajaran dapat dijalankan dengan baik dan
sempurna.
Comments
Post a Comment