BAB 10: PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN


BAB 10:PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN

PENGENALAN
Menurut Zuraidah (1994), memberi nasihat adalah strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat. Kamus Dewan, nasihat ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan, mengusulkan, mengesyorkan ataupun menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal. Gibson dan Mitchell (1999), nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan berguna. Ia juga mengajar bagaimana untuk berfikir dan  bertindak.

ISI PENTING
Dalam tajuk ini saya dapat memahami tentang ciri-ciri penasihatan. Penasihatan ini  berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada diri individu yang bermasalah. Penasihatan ini berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada orang lain. Orang yang berautoriti ini adalah lebih  berpengalaman, banyak pengetahuan dan pengiktirafan. Seterusnya, saya juga dapat mengetahui tentang ciri-ciri pelajar yang perlu diberi kauseling dan bimbingan. Antara ciri-ciri pelajar yang saya dapat ialah pelajar yang mempunyai masalah sahsiah, masalah peribadi dan masalah disiplin. Pelajar-pelajar yang memenuhi ciri-ciri diatas hendaklah diberikan kaunseling dengan atau tanpa ada kerelaan. Selain itu, saya juga dapat mengetahui sedikit sebanyak mengenai proses bimbingan dan penasihatan melalui tajuk ini. Untuk menghadiri sesi kauseling dan bimbingan ini, terdapat tiga cara. Cara yang pertama ialah secara sukarela. Kedua, melalui rujukan yang dibuat oleh pihak HEM. Seterusnya yang ketiga ialah dijemput dengan dihantar surat bagi menghadiri sesi tersebut.

RUMUSAN
Konsep penasihatan Zuraidah (1994), memberi nasihat adalah strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat Kamus dewan, nasihat ialah ajaran, petunjuk, yang baik, peringatan, mengusulkan, mengesyorkan ataupun menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal. Gibson dan Mitchell (1999), nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan berguna. Ia juga mengajar bagaimana untuk  berfikir dan bertindak. Ciri-ciri penasihatan berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada diri individu yang bermasalah, berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada orang lain. Orang yang berautoriti ini adalah lebih  berpengalaman, banyak pengetahuan dan pengiktirafan. Memberi nasihat adalah strategi yang  paling cepat untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu meninggalkan kesan. Tiga cara bagi menghadiri sesi kaunseling dan bimbingan iaitu secara sukarela, rujukan (dibuat oleh pihak HEM) dan dijemput (dihantar surat bagi menghadiri sesi tersebut). Kemudian, ciri-ciri pelajar yang perlu diberi kaunseling dan bimbingan ialah murid yang mempunyai masalah sahsiah, masalah peribadi dan masalah disiplin (terutamanya pelajar asrama). Kaedah mentadbir satu organisasi ialah secara bimbingan kaunseling. Melalui bimbingan, masalah dapat diselesaikan. Sebagai contoh ; masalah pembelajaran. Manakala melalui kaunseling, masalah seperti rakan sebaya, jati diri dan ibu bapa pula akan diselesaikan. Pengurusan di sekolah ini menyelesaikan masalah melalui empat tahap iaitu nasihat, teguran dan amaran.

Comments

Popular Posts