BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA


BAB 11 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

PENGENALAN
Pengurusan mengenai kepelbagaian budaya dalam kalangan murid amatlah dititikberatkan. Murid yang berbeza budaya ini memerlukan pengurusan yang baik untuk menguruskannya. Pelbagai aspek yang perlu dilihat terlebih dahulu seperti kelas kehidupan, agama, jantina, orientasi seksual, bahasa, umur, kenegerian, kenegaraan dan juga kaum atau etnik sebelum pengurusan pelbagai budaya itu dijalankan. Pengurusan merentasi budaya ini  juga merangkumi pembinaan persekitaran bilik darjah yang mesra budaya iaitu yang melibatkan aspek fizikal bilik darjah, dan sudutsudut pembelajaran dan bacaan.

ISI PENTING
Terdapat beberapa isi utama bagi tajuk ini iaitu pendekatan pelajar sebagai individu,  pendekatan kurikulum dan pendekatan pelajar berasaskan ciri - ciri individu. Bagi isi yang  pertama iaitu pendekatan pelajar sebagai individu, menekankan perbezaan pelajar  berdasarkan ciri - ciri individu seperti kecacatan, latar belakang sosial, sifat - sifat psikologi. Guru memupuk pelajar seolah - olah semuanya sama tahap, seperti kebolehan, kesediaan, motivasi dan jangkaan yang sama. Hakikatnya pelajar adalah sama sekali berbeza dari segi minat, gaya pembelajaran dan jangka masa yang diperlukan untuk belajar. Selain itu, pendekatan kurikulum amatlah penting bagi para pelajar. Hal ini, menekankan perbezaan pelajar berdasarkan tugas dan aktiviti yang disediakan untuk pelajar dan keadaan yang diwujudkan di bilik darjah. Guru harus memberi perhatian kepada semua  pelajar dan tidak hanya kepada pelajar yang dikenal pasti sebagai khas sahaja. Oleh itu, Kesukaran pembelajaran dalam kalangan pelajar boleh dicetuskan oleh guru dan seterusnya  boleh dielakkan. Pendekatam pelajar berasaskan ciri - ciri individu juga antara isi utama yang paling  penting. Kamus Dewan (2005) mendefinisikan budaya sebagai kemajuan fikiran, akal budi (cara berfikir), berkelakuan dan sebagainya. Walhal, Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan turut terlibat. Isu kepelbagaian budaya murid seperti bahasa melayu sebagai  bahasa pengantar, masyarakat majmuk, penyatuan jati diri Malaysia, belia generasi negara, dan sekolah wawasan menjadi isu dalam pengurusan pelbagai budaya ini yang perlu diambil kira oleh semua bakal guru.

RUMUSAN
Tuntasnya, kepelbagaian budaya dalam kalangan murid amatlah dititikberatkan. Murid yang berbeza budaya ini memerlukan pengurusan yang baik untuk menguruskannya. Pelbagai aspek yang perlu dilihat terlebih dahulu seperti kelas kehidupan, agama, jantina, orientasi seksual, bahasa, umur, kenegerian, kenegaraan dan juga kaum atau etnik sebelum  pengurusan pelbagai budaya itu dijalankan. Pengurusan merentasi budaya ini juga merangkumi pembinaan persekitaran bilik darjah yang mesra budaya iaitu yang melibatkan aspek fizikal bilik darjah, dan sudutsudut pembelajaran dan bacaan

Comments

Popular Posts