BAB 8: PENGURUSAN PEMBELAJARAN
BAB 8: PENGURUSAN PEMBELAJARAN
Jere Brophy dalam rencananya yang bertajuk Educating Teachers About Managing Classroom and student dalam International Journal of Research and studies (1998) telah menghuraikannya seperti berikut:
"Classroom management refers to actions taken to create and maintain a leaving environmental condusive to attainment of the goals of instruction, (arranging the physical environment of the classroom, establishing rules and procedures, maintaining attention to lessons and engagement in academic activities."
DAHULU
Lima hingga enam pelajar duduk di bawah sebatang pokok besar dan mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap satu bilik darjah. Surau atau pondok tempat mengaji juga dianggap sebagai satu bilik darjah.
SEKARANG
Sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah. Padang sekolah yang digunakan juga dinggap bilik darjah. Padang sekolah yang digunakan oleh pelajar untuk pelajaran pendidikan jasmani juga dianggap bilik darjah.
Pada dasarnya, sebuah bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja palajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga puluh pelajar dalam satu-satu kelas.
PENYUSUNAN BILIK DARJAH
Penyusunan bilik darjah amat penting dalam situasi pembelajaran pelajar, keadaan ini dapat menggalakkan atau menghalang sesuatu pembelajaran.
Sharifah Alwiah Alsagof (1986:44),
persekitaran fizikal bilik darjah yang baik akan dapat meningkatkan kuasa serta sumber pengajaran guru.
Kementerian Pendidikan Malaysia (1981:16),
Kemasnya organisasi benda-benda fizikal di dalam bilik darjah seperti kerusi, meja, almari dan lain-lain tidak menjamin yang pembelajaran boleh berlaku melainkan jika guru menguruskan murid-murid selaras dengan matlamat yang dituju.
PENYUSUNAN BILIK DARJAH TEMPAT DUDUK PELAJAR
Kedudukan pelajar tidak boleh diubah suai bagi menggelakkan berlakunya kekeliruan sewaktu belajar.
- MEJA GURU
Meja guru biasanya terletak dibahagian hadapan kelas,
Guru harus berada di sekitar meja pelajar bagi pembantu dalam proses pembelajaran.
INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
- KONSEP INTERAKSI
Satu proses saling bertindak yang berlaku di antara sekurang-kurangnya dua pihak.
Istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan ataupun sekumpulan manusia.
- KONSEP BILIK DARJAH
Tempoh proses pengajaran dan pembelajaran berlaku.
- JENIS INTERAKSI BERCORAK LISAN
1. Interaksi sehala atau tradisional
2. Interaksi dua hala antara guru dan murid
3. Interaksi dua hala antara murid dan murid
4. Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid.
5. Interaksi komputer
SUASANA EMOSI BILIK DARJAH
Lebih penting daripada suasana fizikal dan social gabungan daripada berbagai-bagai perkara :
v Suara
v Kelucuan
v Penggunaan pujian
v Sikap dan ekspektasi bilik darjah
v Kemesraan
v Stail
v Kawalan
v Kepimpinan dan kaedah mengajar