BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN
BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN
PENGENALAN
Tingkah laku adalah apa yang dilakukan atau diperkatakan
oleh seseorang individu. Tingkah laku juga semua tindakan manusia yang boleh
diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada
secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar. Pengurusan tingkah
laku boleh ditakrifkan sebagai satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah
laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang
sesuai.
ISI PENTING
Peraturan ialah undang-undang yang ditetapkan untuk
menentukan ketenteraman, keharmonian dan kelicinan perjalanan aktiviti-aktiviti
dalam masyarakat. Peraturan sekolah merupakan satu persetujuan yang
dipersetujui bersama oleh warga sekolah dalam mengawal disiplin dan tingkah
laku manusia yang berada di dalamnya. Menurut Abdullah Sani (2005), disiplin
merupakan satu bentuk latihan untuk mengembangkan potensi individu daripada
segi intelek, jasmani, rohani dan sosial supaya menjadi insan yang berilmu
pengetahuan serta berakhlak mulia dan
memberi manfaat kepada masyarakat. Disiplin adalah adalah satu set peraturan yang telah ditetapkan kepada
murid-murid bagi mengawal serta untuk mendapatkan tingkah laku yang diingini.
Guru sebagai guru disiplin. Walaupun seseorang guru itu tidak menggalas jawatan
sebagai seorang guru disiplin mereka juga hendaklah mengambil tanggungjawab
bersama dalam menentukan disiplin sekolah untuk sentiasa berada di dalam
keadaan yang baik dan terkawal. Semua guru memainkan peranan dan tanggungjawab
mereka bukan sahaja setakat mengurus atau mengajar tetapi juga mendidik. Mereka
membentuk sikap, nilai dan akhlak murid-murid melalui pembentukan disiplin yang
baik. Kokurikulum meningkatkan tahap dan mutu disiplin pelajar. Aktiviti
kokurikulum ini bukan sahaja dapat
melatih pelajar untuk mengamalkan gaya hidup sihat tetapi juga dapat mengawal
tingkah laku dan disiplin mereka. Kokurikulum ini juga dapat mengelakkan
para pelajar supaya tidak terjerumus
dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah.
RUMUSAN
Pelajar bersetuju bahawa disiplin ialah latihan supaya boleh
mengawal diri sendiri mengikut peraturan yang ditetapkan. Majoriti pelajar
mengatakan bahawa kepatuhan kepada
peraturan sekolah boleh membentuk pelajar menjadi individu yang bertanggungjawab
dan disiplin diadakan untuk mewujudkan suasana yang harmoni di sekolah.
Sebahagian besar pelajar berpendapat
disiplin sekolah amat penting untuk menjamin kesejahteraan pelajar, guru dan
sekolah bahkan mereka bersetuju bahawa penerangan mengenai peraturan sekolah
telah disebarkan secara terperinci kepada pelajar. Majoriti pelajar juga
berpendapat peraturan sekolah yang sedia ada perlu diubah suai mengikut
peredaran semasa tetapi ada juga pelajar yang berpendapat peraturan yang
ditetapkan di sekolah adalah sesuai dan tidak mengongkong. Kebanyakan pelajar
tidak bersetuju bahawa membentuk disiplin secara paksaan adalah lebih berkesan kepada pelajar
sekolah kerana pelajar akan memberontak jika mereka dipaksa melakukan perkara
yang mereka tidak suka. Selain itu, ramai pelajar bersetuju bahawa hanya orang
yang berdisiplin sahaja boleh berjaya
dan sebab itulah pelajar sentiasa berusaha mematuhi peraturan sekolah
walaupun peraturan itu tidak rasional.
Majoriti pelajar bersetuju bahawa kesedaran diri pelajar itu sendiri lebih baik
dalam membentuk disiplin yang berkesan. Oleh kerana itu, ramai pelajar yang
tidak bersetuju memakai pakaian menutup aurat kerana terpaksa mematuhi
peraturan sekolah. Dengan wujudnya kesedaran diri sendiri berbantukan keimanan
yang jitu dalam diri pelajar dapat
mendorong mereka mematuhi disiplin yang ditetapkan dengan kerelaan diri
sendiri. Guru juga memainkan peranan yang penting untuk mendidik pelajar
selepas ibu bapa. Oleh sebab itulah hubungan yang erat antara pelajar dan guru dapat
melahirkan disiplin yang baik. Di
samping itu, guru-guru perlu menerapkan nilai-nilai murni setiap kali selepas
sesi pembelajaran sama ada di dalam
kelas atau di luar kelas. Ramai pelajar yang tidak bersetuju bahawa kurangnya minat dalam belajar menyebabkan
mereka melakukan kesalahan disiplin di sekolah. Sebahagian besar pelajar
bersetuju bahawa kegiatan kokurikulum mempunyai banyak faedah kepada pelajar
dan ia dapat meningkatkan tahap dan mutu disiplin pelajar. Oleh itu, pelajar bersedia memikul tanggungjawab
apabila dilantik menjadi pengerusi persatuan atau kelab. Guru-guru juga akan
mengambil tindakan apabila pelajar tidak menghadiri aktiviti kokurikulum untuk
memastikan pelajar tidak terjebak dengan perkara yang tidak berfaedah. Ada di
antara mereka juga berpendapat perhimpunan mingguan sekolah adalah salah satu
cara untuk membentuk disiplin pelajar. Pengawas akan mengambil tindakan ke
atas pelajarpelajar yang melanggar
peraturan sekolah. Dan seterusnya guru disiplin akan menggunakan rotan sekiranya
pelajar melakukan kesalahan. Ada juga pelajar bersetuju mengimplikasi peraturan
menggantung pelajar daripada persekolahan apabila mereka didapati bersalah
melanggar disiplin dapat mengurangkan masalah disiplin sekolah.
Comments
Post a Comment